Olijfje

7 juli 2018 - Derawan Islands, Indonesië

Olijfje heet eigenlijk Oliver. We mogen hem ook Olive noemen zegt hij als we kennis maken. Olive is lang, slank en nogal flamboyant zullen we maar zeggen. Aangezien hij lang en slank is, en olive olijf betekent, zeggen Berend en ik Olijfje tegen elkaar als we het over hem hebben. Olijfje werkt ontzettend hard. Hij maakt de kamers schoon, bevoorraadt alles en regelt van alles en nog wat. Hij brengt ons ‘s-morgens vroeg ontbijt en zorgt ervoor dat we voldoende koffie en thee hebben. Hij is altijd druk aanwezig. Olijfje is naast flamboyant ook extravert. Je hoort hem de hele dag wel ergens. Hij schatert het uit, kletst of zingt. Als hij aan het videobellen is beweegt hij met zijn hele lijf. Hij plukt aan z’n haren en loopt parmantig rond. Regelmatig moet ik zwaaien naar vrienden van hem aan de andere kant van de telefoon. Achter zijn extraverte persoonlijkheid en al die vrolijkheid zie ik ook in zijn ogen dat hij veel verdriet heeft gehad. Zijn ogen hebben veel leed gezien en ervaren denk ik. Berend en Olijfje kunnen goed met elkaar overweg. Ze lachen om elkaars grapjes. Olijfje laat Berend foto’s zien. Op de foto’s heeft Olijfje make up op en draagt een pruik. Hij vertelt dat hij op Bali heeft gewerkt. Sinds 7 maanden werkt hij in ons homestay op Derawan. Hij vindt het hier fijn omdat het zo rustig is. Oorspronkelijk komt hij uit Sulawesi. Fijn dat er hier een plek voor hem is waar hij geaccepteerd wordt zoals hij is. Als ik na een volle week afscheid van hem neem stemt mij dat best een beetje verdrietig. Naast dat het een geweldig eiland is heeft Olijfje zeker aan mijn fijne tijd op dit eiland bijgedragen. Ik draag in ieder geval een beetje Olive in mijn hart mee naar huis.