Trekking

21 juni 2018 - Tanjung Puting, Indonesië

Wat heb ik toch vast geslapen vannacht. Het is hier zo vochtig dat als je je hoofd op het kussen neer legt het helemaal vochtig en zompig aanvoelt. Alle kleren voelen ook zo aan, vooral ‘s-nachts en vroeg in de ochtend. Kamperen in Nederland is er niets bij. We ontbijten weer aan dek. We zien iets door de lucht in het water vliegen. Het is een vogel met prachtige knalblauwe vleugels. Het is een kingfisher. Na veel geduld krijg ik hem toch voor mijn camera. De motor wordt gestart. Onderweg zien we nog veel kingfishers en andere mooie vogels.

Vandaag gaan we een aantal trekkings maken. Voor de middag gaan we met een ranger op pad. Een trekking van 3 uur. In het begin moet ik wennen aan het tempo van de ranger. Hij loopt op z’n tenen door het woud. Grace, even gas terug! Zo alleen kun je iets van wildlife spotten. Als er een tak in de weg hangt haalt de ranger z’n machete tevoorschijn. Dit hoort wel bij de jungle ervaring. Onderweg zien we dat de aarde is omgewoeld. Orang oetans op zoek naar termieten of een groep wilde zwijnen hebben in de aarde gewroet. We zien resten van termietnesten. Onderweg horen we allerlei zangvogels, maar het is heel lastig om ze te spotten omdat ze zo schuw zijn. Voor andere dieren is het te laat op de dag om zich te laten zien. We zien een nest van een ‘honeybee’ in de boom. Er omheen is de bast weg gekrabd door een sunbear.

Als we terug bij de boot zijn lunchen we weer. We worden erg goed verzorgd door Nur en zijn team. Het eten is geweldig. We zijn het niet gewend om zo in de watten gelegd te worden. Meestal verwachten we no service at all, maar hier aan boord is het een 5 star service. Vanmiddag gaan we weer een trekking maken. Nu alleen met Nur. Er is weinig bewolking. In de jungle is het redelijk koel door het bladerdek. Op alle planten, mosjes en bladeren ligt een laagje van water. Als er de zon op schijnt geeft dat een mooi licht. In de verte zien we een red leaf monkey zitten. Ook vleesetende planten zien we. Het was geen lange trekking maar wel een hele mooie.

Nur overlegt met ons of we voor het eten of na het eten de night trekking willen doen. Het wordt voor het eten, omdat de kans groter is dat je dieren ziet dan later op de avond. Ik kijk er enorm naar uit, maar vind het ook doodeng. Nur vertelde dat hij ook al eens een leopard is tegengekomen bij een night trekking. Ik trek een lange broek en shirt aan. Mijn zaklantaarn is niet ideaal, dus krijg ik een ander. Nur geeft ons nog de laatste instructies en we gaan op weg. Ik zeg tegen Berend dat ik niet als laatste wil lopen, want je weet nu eenmaal dat dat nooit de beste positie is. Berend vindt het uiteraard geen probleem. Nur loopt voorop en schijnt met zijn zaklantaarn de jungle in. Hij wijst naar lichte witte puntjes om ons heen. Ik kan ze nu ook zien. Overal waar ik kijk zie ik kleine lichtpuntjes als ik rond ga met mijn zaklantaarn. Nur zegt; dat zijn ogen van spinnen. Brrrrrr, dat zijn er best veel. Mijn vlecht stop ik onder mijn shirt en trek mijn kraag op. We lopen verder. We schijnen van links naar rechts ondertussen hopend dat we niet over een boomwortel struikelen. Wat een geluiden om ons heen. Oooohhhhmyyyygooooood!!!! Ik hoor Nur dit alleen zeggen als hij iets bijzonders ziet. Het zal wel iets met zijn cruisetijd te maken hebben als hij dit uitroept. Aan de ene kant zegt mijn gevoel hard weg te moeten rennen als hij dat uitroept. Ik blijf staan en zie 2 felle lichten in zijn zaklantaarn kijken. Ik zie nu ook het kopje dat bij de ogen hoort. Malayan civet fluistert Nur. Het dier zoekt snel verder zijn weg. We lopen verder. De geluiden van cicaden en andere dieren neemt in volume toe. Het overtreft het aantal toegestane decibels. We lopen nu over een smal pad. Links en rechts bomen en begroeiing. De adrenaline giert door mijn lijf. Bukken voor laaghangende bomen en stappen over gevallen bomen. We speuren verder naar dieren. Nur stopt. Hij heeft iets op de grond gezien. Een nest van een tarantula fluistert hij. Hij pakt een lang takje. Schijnt met zijn zaklantaarn in het hol en gaat langzaam met het takje het hol in. Hij probeert de tarantula uit zijn hol te lokken. Ik griezel als ik een grote jongen het takje op zie lopen. Ik ben even afgeleid als er een vleermuis rond mijn hoofd fladdert. Oooohmyyyygoooodddd, wil ik bijna roepen!!

Aan wilde dieren hebben we niet veel gezien, maar de ervaring was geweldig!!! Zodra we de jungle verlaten zien we pas de sterrenhemel. In ieder geval een ervaring om nooit te vergeten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl