Botox?!

8 april 2016 - Bali, Indonesië

Ik denk dat ik door één of andere muskiet ben gebeten. Op mijn arm zit een klein rood plekje dat jeukt. Ik neem een tabletje antihistamine tegen de allergische reactie. De volgende morgen word ik vroeg wakker. Alex vraagt of ik zin heb om te ontbijten aan het strand. Ik ga douchen. Tegen 8 uur kijk ik eens in de spiegel. Wat zie ik tot mijn grote schrik?!!? Mijn hele gezicht zit vol uitslag, is opgezet en mijn ogen zitten dicht. Het lijkt wel of ik een mislukte botoxbehandeling heb gehad! Neee, wat nu weer? Toch maar even naar het ziekenhuis bellen. Ze stellen me wat vragen. Wat voor uitslag? Waar? Hoe lang? Heb je het benauwd? Spontaan word ik natuurlijk kortademig en krijg ik het benauwd. Rustig blijven, Grace!! Buikademhaling..... Adem in, adem uit! Het ziekenhuis zegt dat ik nog dezelfde ochtend naar het ziekenhuis moet komen om een injectie te halen. Alex haalt me op. We besluiten om toch maar eerst te ontbijten. Aangekomen in het ziekenhuis wordt er weer van alles gevraagd. Volgens de arts is het onwaarschijnlijk dat het een reactie is op de gegeven antibiotica. Ook omdat ze eerst een allergietest hebben uitgevoerd. Het is meer waarschijnlijk dat de allergische reactie afkomstig is van eten, een insectenbeet of het warme weer. De arts verzorgt ook meteen de wond. Er komt geen pus meer uit  maar is nog wel rood. Hij stelt voor om de laatste intraveneuse antibiotica te geven. Daarna in tabletvorm. Voor de allergische reactie krijg ik pillen. Een uur later sta ik weer buiten. Ik moet even slikken van de tegenslag. Ik hou me maar voor....over 3 dagen weer onder de douche, over 5 dagen zwemmen en over 7 dagen klaar met de antibioticakuur. Overmorgen terug voor de wondverzorging.

De volgende dag ga ik samen met Alex op zoek naar een andere homestay. De mensen waar ik nu verblijf zijn aardig, maar soms kan de gastheer wat drammerig zijn. Ook omdat ik me nog niet helemaal topfit voel heb ik daar last van. Ik heb een paar homestays opgeschreven die me wel leuk leken. Het lijkt wel of we voor een of andere reisorganisatie werken. Hoe is de ligging? Te druk of te rustig? Is er wifi? De hele ochtend vermaken we ons ermee. Robbert wist ook nog een adresje. Het zag er goed uit maar niet meteen mijn keuze. Als we terug rijden stopt Robbert bij een homestay en vraagt of ik wil kijken. Nou vooruit, de laatste dan! Het blijkt een schot in de roos. Vanaf morgen dus verkassen.

De volgende dag helpt de nieuw in het leven geroepen scooterbende (Alex, Marjon en Robbert) mij met de verhuizing. Slechts één straat verder ligt mijn nieuwe homestay. Alex waakt over mij als een leeuwin over haar jongen. Hij is tenslotte mijn grote broer. Hij is bezorgd over de drammerigheid van de gastheer van de eerder genoemde homestay. In mijn nieuwe homestay krijg ik een mooie kamer. Vijf stappen naar links en ik lig in het zwembad. Weliswaar als een ballerina met één voet in de lucht.

Tegen vijf uur weer naar het ziekenhuis toe voor de wondverzorging. Ik krijg op mijn donder dat ik teveel doe. Voet omhoog en rusten! De wond is nog niet dicht. In de tropen duurt het nu eenmaal langer voordat een wond geneest. Ik vraag wanneer ik weer verder kan reizen. Ik wil eigenlijk zaterdag weer verder trekken. Gezien de wond nog niet dicht is zeg ik dinsdag. Tuttuttuttu, doet ze! Voorlopig dus niet merk ik op uit haar reactie. Overmorgen weer terug.

Marjon en Robbert hebben Alex gevraagd om ergens een hapje te eten. Gezellig dat ze mij ook mee vragen. Met de scooter steken we de bypass over. Nog even rijden en we zijn er. Het restaurant heet warung Madu Sedena. Het zit er vol met jonge mensen. Een gezellige drukte dus. Er wordt muziek gemaakt. De versterker staat op z'n allerhardst. We schuiven een paar tafels op naar achteren. Zo kunnen we in betrekkelijke rust met elkaar praten en hoeven we niet te schreeuwen. Ik kies voor udang bakar (gegrilde garnalen) en terong (aubergine). Samen met het drinken kan ik maar liefst 4 euro afrekenen.

Ik merk dat het verkassen me goed heeft gedaan. Vanochtend al om kwart over 7 op de fiets richting het strand. Fietsje aan de kant en op mijn gemak de omgeving in me opnemen. De Balinezen brengen hun offerandes naar de zee. Ze reinigen zich in het water. Mooi om te zien. Op de achtergrond zie ik de Gunung Agung (vulkaan). De vulkaan is dominant aanwezig. Ik geniet met volle teugen van Bali!!

1. Pa & Ma Klaessen:
    Hallo Grace,
    Volg doktersadves op. Je bent in de tropen en niet in een kikkerland. Nu dus daar genieten. Gewoon doorgaan ! Klaessen mentaliteit even loslaten. Goed dat je naar een betere plek kon verhuizen. Neem voldoende rust. activiteitei -ten daar kunnen afmattend zijn! Komen de sitrap's aan Rob ook door bij jou en Alex
    Liefs en groetje's. Pa
  2. Annemieke:
    8 april 2016
    Hallo Grace, mooi om je verhalen te lezen! Ben je nog in sanur? Zelf vond ik daar homestay Julia erg fijn. Goede reis nog en veel beterschap met alles! Annemieke
  3. Nicole:
    Lieve Grace,
    Wat kun jij fijn schrijven; maar wat een pech. Gelukkig is het uitzicht; gezelschap; accomodatie en eten top. Nogmaals beterschap gewenst en geniet van al het moois om je heen. G
    roetjes Nicole
  4. Grace:
    9 april 2016
    Fijn om te lezen dat jullie 'meelezen'. Bedankt voor de tip, Annemieke. Voor nu zit ik prima maar wie weet voor de volgende keer?!
    Lieve Nicole, bedankt voor de lieve woorden! Inderdaad met het gezelschap, het lekkere eten en de zon sla ik me er wel doorheen.
    Lieve pa, helaas is de mate van eigenwijsheid genetisch bepaald ;) Ik zal doktersadvies opvolgen! xxx
  5. Karin Jansen.:
    10 april 2016
    Hi Grace, eindelijk de tijd genomen om al je verhalen een rustig door te lezen. Mooie verhalen en levendige beschrijvingen, ik zie het helemaal voor me. Begrijp steeds beter dat je deze reis wilde maken!
    En ondanks nogal wat tegenslag blijf je positief, dat heb je volgens mij van je moeder. Volhouden zo.En neem nou eindelijk eens de rust die je voet nodig heeft!!
    Heel veel liefs vanuit Eindhoven, waar de borreltijd op vrijdag toch net niet is was het zou moeten zijn :))
    XXX Karin
  6. Karin Jansen.:
    10 april 2016
    PS: gisteren nog gezellig met Berend op het Wilhelminaplein gezeten.
    PS2: groetjes aan Alex
  7. Grace:
    Hi Karin,
    Ik ben alvast wat vooronderzoek voor je aan het plegen op Bali;)) Het gaat me steeds beter af om te genieten van al het moois hier!!
    De vroege vrijdagavondborrel mis ik wel een beetje. Goed om te horen dat Berend mijn plaats heeft ingenomen!
    Ik zal de groeten overbrengen aan Bali Boy :)) Met pijn in z'n hart verlaat hij Bali en natuurlijk z'n lieve kleine zusje ;))
    xxx G
  8. Josée:
    11 april 2016
    Hé Grace wat een mooie verhalen en wat maak je veel mee ! Heel leuk om te lezen hoor. Veel plezier nog samen met al die lieve mensen om je heen! Veel groetjes uit Eindhoven, Josée xx