Demonstrasi Jakarta

4 november 2016 - Jakarta, Indonesië

Als het vliegtuig over Qatar vliegt zie ik alleen één grote lichtbak. Op Doha airport zie ik veel verschillende nationaliteiten door elkaar heen. Ik vergaap me aan alle weelde. Het is luxer dan luxe. Na aankomst in Jakarta moet ik even mijn weg zoeken voor een 'visa on arrival'. Ik word eerst van kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk moet ik gewoon bij de douane mijn paspoort laten afstempelen. Als ik mijn koffer ophaal krijg ik een berichtje van Marlon dat er wordt gedemonstreerd in Jakarta. Ik besluit toch maar om een mannetje een taxi te laten regelen. Ik wil wel dat de meter wordt aangezet. De chauffeur rijdt met hoge snelheid richting de wijk Cikini. De wijk ligt dichtbij de Monas en het presidentiële paleis. Naarmate we dichterbij het centrum komen wordt het steeds drukker. Ik zie mensen op straat lopen in witte kleding. Het zijn voornamelijk mannen. Mannen op scooters rijden voorbij. Ze houden vlaggen vast. Het wordt drukker en drukker. Alles loopt en rijdt door elkaar heen. Het verkeer in Jakarta is altijd een chaos. Dat is een vast gegeven. Wat ik nu zie gaat daar ver overheen! Bussen vol met mensen. Ze hebben een felgroene bandana om hun hoofd gebonden, anderen hebben weer een andere kleur sjaal om hun nek gebonden. De demonstratie lijkt vreemd genoeg goed georganiseerd. Er wordt water uit grote pick ups uitgedeeld. Grote groepen mensen lopen over straat, de grote verkeersaders zijn afgesloten. Midden op een grote kruising staan we op een gegeven moment stil en het verkeer zit muurvast. Ik kijk uit het raam en zie honderden mensen aan me voorbij gaan. Het gaat er allemaal vriendelijk aan toe. Toch denk ik bij mezelf dat als het mis gaat het goed mis kan gaan. Ik kan geen kant op als het fout gaat. Zo'n grote mensenmassa is niet goed te handhaven. Ook al staat er politie en het leger je weet maar nooit. Eindelijk kom ik veilig in het hotel aan. Toch maar even CNN checken. Het blijkt om een grote demonstratie te gaan.  Het wordt geschat op 150000 tot 200000 mensen. De mensen zijn boos op een gouverneur omdat hij koranteksten heeft gebruikt voor zijn campagne. De gouverneur is zelf christen. Een deel van de moslimbevolking vindt dat hij ontslag moet krijgen omdat hij dit heeft gedaan. Ik besluit om me koest te houden. Even douchen, eten bij mijn favo straattentje en een heerlijke massage. Ik slaap heerlijk. Als ik de volgende dag naar CNN kijk zie ik dat het toch echt onrustig is geweest op 1,5 km afstand. Helaas 1 dode te betreuren en een aantal gewonden.